Häxprocesserna i Torsåker

Ett program för grundskolan om 1600-talets häxprocesser, kulturarv och vår samtid

Meny

Hoppa till innehåll
  • Lektioner
    • Vad är en häxa?
    • Häxön
    • Magiska föremål och folktro
    • Min egen tidslinje
    • Tänka mot strömmen
    • Historisk slöjd
    • Häxmuseet
    • Fängelsehålan
    • Torsåkers kyrka
    • Häxberget
    • Skapa av bilder
    • Illustrerad berättelse
    • Skapa med kol
    • Orsak och konsekvens
    • Lära av historien
  • Om programmet
  • Lärarhandledning
  • Kunskapsunderlag
  • Besöka Torsåker

Min egen tidslinje

Min egen tidslinje är en lektion där ni tillsammans övar på att förstå dåtid och att livet såg helt annorlunda ut för 300 år sedan.

Lektionsbeskrivning

Syfte

Att eleverna ska få en bättre förståelse för hur länge sedan häxprocesserna skedde.

Genomförande

I denna lektion finns några olika tidslinjeövningar beskrivna. Välj det som du tror passar din klass bäst. I slutet har ni ett gemensamt samtal som relaterar tidslinjerna till tiden för häxprocesserna. Kopplat till lektionen finns även en uppgift där eleverna får göra en egen tidslinje över sitt liv.

Målgrupp

Årskurs 1–3

Ämnen

Historia

Tidsåtgång

En lektionstimme. Välj om ni gör den egna tidslinjen på lektionen eller som hemuppgift.

Kopplingar till läroplanen

Årskurs 1–3
Historia

Att undersöka verkligheten

  • Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.

Lektionsupplägg

  • Lektionsupplägg (PDF)

Lektionsinnehåll

  • Tidslinje för framtiden – Mallar (PDF)
  • Hemuppgift – Min egen tidslinje (PDF)

Widgetar
Integritet och cookies: Den här webbplatsen använder cookies. Genom att fortsätta använda den här webbplatsen godkänner du deras användning.
Om du vill veta mer, inklusive hur du kontrollerar cookies, se: Cookie-policy
Drivs med WordPress | Tema: Illustratr av WordPress.com.