Denna lektion är tänkt att användas i samband med att ni arbetar med temat kring häxprocesserna och eventuellt har varit på ett besök till bland annat Torsåkers kyrka och Bålberget. Under lektionen ska eleverna skapa en serie från något som har gett intryck på dem i samband med att de har jobbat med häxprocesserna. Här kan ni även välja att hålla en kort föreläsning om serier och illustrerade berättelser.
Lektionsbeskrivning
Syfte
Syftet är att eleverna ska få reflektera över det som de har fått lära sig, tänka igenom händelseförlopp och skapa utifrån deras egna erfarenheter.
Genomförande
Lektionen inleds med en gemensam diskussion i klassen där du som lärare frågar eleverna om vad de minns från besöken och vad som var intressant. Tanken är att eleverna ska börja tänka tillbaka på sina erfarenheter och börja reflektera. I lektionen ska eleverna skapa en kort serie bilder eller en bild där de illustrerar någonting av det som hände i samband med Häxprocesserna. Förslaget är att eleverna får teckna sin illustration, men ni kan använda det medium som passar bäst för er klass.
Målgrupp
Årskurs 4–9
Ämnen
Bild, Historia, Religionskunskap
Tidsåtgång
1–3 lektionstimmar. Du som lärare väljer hur mycket ni vill avgränsa lektionen.
Kopplingar till läroplanen
Årskurs 4–6
Bild
Bildframställning
- Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
- Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
Tekniker, verktyg och material
- Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.
Bildanalys
- Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
- Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Historia
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel i gatunamn, minnesmärken och reklam.
Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800-1900
– Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel kyrkböcker, fotografier och domstolsprotokoll, kan berätta om det förflutna.
Religionskunskap
Religion och samhälle
– Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
– Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.
Årskurs 7–9
Bild
Bildframställning
- Två- och tredimensionellt bildarbete.
- Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
Tekniker, verktyg och material
- Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
- Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften
Bildanalys
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Hur bilder kan kopplas till egna erfarenheter och företeelser i elevernas visuella kulturer. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Historia
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Religionskunskap
Religion och samhälle
– Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.
– Religionernas uppkomst, spridning och geografiska utbredning i dag.
Lektionsupplägg
- Om lektionen (PDF)