Häxprocesserna i Torsåker

Ett program för grundskolan om 1600-talets häxprocesser, kulturarv och vår samtid

Meny

Hoppa till innehåll
  • Lektioner
    • Vad är en häxa?
    • Häxön
    • Magiska föremål och folktro
    • Min egen tidslinje
    • Tänka mot strömmen
    • Historisk slöjd
    • Häxmuseet
    • Fängelsehålan
    • Torsåkers kyrka
    • Häxberget
    • Skapa av bilder
    • Illustrerad berättelse
    • Skapa med kol
    • Orsak och konsekvens
    • Lära av historien
  • Om programmet
  • Lärarhandledning
  • Kunskapsunderlag
  • Besöka Torsåker

Häxberget

I denna lektion finns beskrivet för ert besök till Häxberget. Fler praktiska råd kring besöket hittar ni under fliken Besöka Torsåker. Under besöket håller du som lärare en kort föreläsning och sedan har ni en gemensam övning där eleverna får börja fundera på orsaker till häxprocesserna.

I den här filen hittar ni lärarhandledningen för besöket till Torsåker. Under fliken ”Besöka Torsåker” hittar ni fler praktiska tips inför ert besök. (PDF)

Notera – Om ni väljer att runda av era studier kring häxprocesserna med gruppredovisningar är dessa besök ett bra tillfälle för grupperna att anteckna lite extra kring den plats de ska redovisa om. Ha gärna med papper, penna, kamera eller andra material för dokumentation.

Lektionsbeskrivning

Syfte

Syftet med lektionen är att eleverna både lär sig om händelserna från avrättningsdagen i Torsåker under häxprocesserna, och att de ska börja reflektera kring orsaker till häxprocesserna.

Genomförande

I denna lektion finns beskrivet för ert besök till Häxberget. Fler praktiska råd kring besöket hittar ni under fliken Besöka Torsåker. Under besöket håller du som lärare en kort föreläsning om dagen för avrättningarna i Torsåker, och sedan har ni en gemensam övning och brainstorm där eleverna får börja fundera på orsaker till häxprocesserna. Om ni vill kan ni välja att knyta an till detta ytterligare när ni är tillbaka i klassrummet i lektionen Orsak och konsekvens. Efter övningen får eleverna enskilt eller i grupp undersöka platsen.

Målgrupp

Årskurs 4-9

Ämnen

Historia, Religionskunskap, Samhällskunskap

Tidsåtgång

Ca 30-45 minuter. Tidsåtgången beror i hög grad på hur ni lägger upp ert besök och om ni tar en fikapaus på platsen.

Kopplingar till läroplanen

Årskurs 4-6
Historia

Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500

  • Statsbildning och kristendomens etablerande i Norden samt konsekvenser av dessa förändringar.
  • Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.

Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800

  • Kampen om den politiska makten i Norden. Reformationen och framväxten av en stark kungamakt i Sverige. Uppror och motstånd mot kungamakten.
  • Likheter och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället.
Religionskunskap

Religion och samhälle

  • Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu.
  • Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.      
Samhällskunskap

Rättigheter och rättsskipning

  • Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
  • De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.

Granskning av samhällsfrågor

  • Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Årskurs 7-9
Historia

Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen

  • Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Religionskunskap

Religion och samhälle

  • Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.
Samhällskunskap

Individer och gemenskaper

  • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Rättigheter och rättsskipning

  • Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet, till exempel korruption, våldsbrott, sexualbrott och hedersrelaterat våld och förtryck. Kriminalvårdens uppgifter.

Lektionsupplägg

  • Lektionsupplägg (PDF)

Lektionsinnehåll

  • Föreläsning (PDF)
Widgetar
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Cookie-policy
Drivs med WordPress | Tema: Illustratr av WordPress.com.